၁ အစအဦး၌ ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္ရွိ၏။ ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္သည္ ဘုရားသခင္ႏွင့္အတူရွိ၏။ ႏႈတ္က ပတ္ေတာ္ သည္လည္း ဘုရားသခင္ျဖစ္ေတာ္မူ၏။ ၂ ထိုႏႈတ္ကပတ္ေတာ္သည္ အစအဦး၌ ဘုရားသခင္ႏွင့္ အတူရွိ၏။ ၃ ထိုႏႈတ္ကပတ္ေတာ္သည္ ခပ္သိမ္းေသာအရာတို႔ကို ဖန္ဆင္းေတာ္မူ၏။ ဖန္ဆင္းေတာ္ မူျခင္းႏွင့္ကင္းလြတ္လ်က္ ျဖစ္ေသာအရာတစံုတခုမွ်မရွိ။ ၄ ထိုႏႈတ္ကပတ္ေတာ္၌ အသက္ရွိ၏။ ထိုအသက္ သည္လည္း လူတို႔၏အလင္းျဖစ္၏။ ၅ ထိုအလင္းသည္ ေမွာင္မိုက္၌လင္း၍ ေမွာင္မိုက္သည္မခံမယူ။ ၆ ေယာဟန္အမည္ရွိေသာသူတေယာက္ကို ဘုရားသခင္ေစလႊတ္ေတာ္မူ၏။ ၇ ထိုသူကို လူအေပါင္း တို႔သည္ အမွီျပဳ၍ ယံုၾကည္ျခင္းသို႔ေရာက္မည္အေၾကာင္း ထိုသူသည္သက္ေသခံျဖစ္၍၊ အလင္းေတာ္၏ အေၾကာင္းကို သက္ေသခံျခင္းငွါလာ၏။ ၈ ထိုသူသည္ အလင္းေတာ္မဟုတ္။ အလင္းေတာ္၏အေၾကာင္းကို သက္ေသခံျခင္းငွါသာ လာ၏။ ၉ ဟုတ္မွန္ေသာအလင္းမူကား၊ ဤေလာကသို႔ၾကြလာလ်က္ ခပ္သိမ္းေသာ လူအေပါင္းတို႔အား အလင္းကိုေပးေသာသူ ျဖစ္သတည္း။ ၁၀ ထိုသူသည္ ဤေလာက၌ရွိေတာ္မူၿပီ။ ဤေလာကကိုလည္း ဖန္ဆင္းေတာ္မူၿပီ။ သို႔ေသာ္လည္း ဤေလာကသည္ ထိုသူကိုမသိ။ ၁၁ သူသည္မိမိေဒသအရပ္သို႔ၾကြလာေသာ္လည္း၊ မိမိလူမ်ိဳးတို႔သည္ သူ႔ကို လက္မခံဘဲေနၾက၏။ ၁၂ ထိုသူကိုလက္ခံသမွ်ေသာသူတည္းဟူေသာ ကိုယ္ေတာ္ကိုယံုၾကည္ေသာသူတို႔အား၊ ဘုရားသခင္၏ သားျဖစ္ရေသာအခြင့္ကို ေပးေတာ္မူ၏။ ၁၃ ထိုသားတို႔မူကား၊ လူမ်ိဳးႏွင့္စပ္ဆိုင္၍ ဘြားေသာ သားမဟုတ္။ ေမထုန္သံဝါသအားျဖင့္ ဘြားေသာသားမဟုတ္။ လူအလိုအေလ်ာက္ဘြားေသာသားမဟုတ္။ ဘုရားသခင္ ဘြားေတာ္မူေသာသားျဖစ္သတည္း။ ၁၄ ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္သည္လည္း လူဇာတိအျဖစ္ကိုခံယူ၍၊ ေက်းဇူးေတာ္ႏွင့္၎၊ သစၥာေတာ္ႏွင့္၎ ျပည့္စံုလ်က္ ငါတို႔တြင္တည္ေနေတာ္မူသည္ျဖစ္၍၊ ခမည္းေတာ္၌တပါးတည္းေသာ သားေတာ္၏ဘုန္းကဲ့သို႔ သူ၏ဘုန္းေတာ္ကို ငါတို႔သည္ ျမင္ရၾကၿပီ။ !

Friday 17 August 2018

|| သခင္ခရစ္ေတာ္၏ ဘုရားဇာတိ အပုိင္း (၄) ||

VII. Consensus within the Early Church on the Deity of Christ ခရစ္ေတာ္ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္းကနဦးအသင္းေတာ္မ်ား သေဘာတူညီခ်က္။ ကနဦးအသင္းေတာ္မ်ားအတြင္း၌ ခရစ္ေတာ္ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း 
ဆုိသည္.အခ်က္ ျငင္းခုန္စရာလံုးဝမ႐ွိခဲ့ဘူး။ ထင္႐ွားေသာ ဓမၼပညာ႐ွင္ 
William Childs Robinson က ကနဦးအသင္းေတာ္သည္ 
ခရစ္ေတာ္ကို ဘုရားဇာတိခံသူ အျဖစ္ ယံုၾကည္လက္ခံသည္။ 
ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ ေယ႐ွဳခရစ္ေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဝတ္ျပဳသည္.
အေပၚတြင္ အေျခခံထားျခင္းျဖစ္၏။ ဤစာအုပ္ကိုျပဳစုရန္ အစပိုင္းတြင္ 
orthodox creeds ေ႐ွးဦးခရစ္ယာန္ယံုၾကည္ခ်က္မ်ား ဝန္ခံခ်က္မ်ား 
confessions နွုင္. catechisms ဆိုသည္. အသင္းေတာ္ 
မူဝါဒမ်ားကို ေလ့လာခဲ့၏။ ခရစ္ယာန္ခံယူခ်က္နွုင္. ပတ္သက္ေသာ ကနဦးအသင္းေတာ္၏ ခံယူခ်က္ကို ယေန႔ေခတ္နွုင္.လည္း ဆက္စပ္ႏိုင္ရန္ ေလ့လာသည္။ ခရစ္ယာန္တရားတြင္ အေျခခံဩဝါဒ 
အဓိက တခုျဖစ္ေသာ ခရစ္ေတာ္၏ ဘုရားဇာတိသည္ 
ဘယ္လိုမွ ျငင္း၍ မရႏိုင္သည္.အခ်က္ ျဖစ္၏။ 
အသင္းေတာ္ခံယူခ်က္ creeds မ်ားစြာသည္ ဩဝါဒ
မွားယြင္းျခင္းမ်ားကို တုံ႔ျပန္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္္၏။ 
ဥပမာအားျဖင့္ (AD 320) ၌ Arianism ဆိုသည္. 
အယူမွားတခု ေပၚလာ၏။ Arius Alxender ဆိုသူကို 
အစြဲျပဳၿပီး ေခၚျခင္းျဖစ္။ သူက ခရစ္ေတာ္ကို ဘုရားအျဖစ္ျငင္းပယ္၏။ သားေတာ္လည္း ဖန္ဆင္းခံပဲ ဟု ဆုိ၏ ။ AD 325 တြင္ ပထမ Nicaea ေကာင္စီက Arius ကိုျပစ္တင္႐ွံဳ႕ခ်သည္။ ဤေကာင္စီ၏တုန္.ျပန္ေရးသားခ်က္မ်ားကုိ Nicene Creed 
ယံုၾကည္ခ်က္ဟု ေခၚ၏။ ခရစ္ေတာ္၏ဘုရားဇာတိက ို
႐ွင္းလင္းျပတ္သားစြာခံယူ၏။ Nicene Creed ၏ အပိုဒ္၂ ၌
 ေယ႐ွဳခရစ္သည္ ဘုရားသခင္၏ တပါးတည္းေသာ သားေတာ္ 
ကမာၻမတည္မ႐ွိမီ ကတည္းက ခမည္းေတာ္ျဖစ္ပြါးေစသူ၊ 
ဘုရားတကာတို႔၏ ဘုရား၊ အလင္းတကာတို႔၏ အလင္း၊ ဘုရားစင္စစ္ျဖစ္၏။ ဘုရားျဖစ္ပြါးေစသူျဖစ္၏။ ဖန္ဆင္းထားျခင္းမဟုတ္ဘူး။ 
ခမည္းေတာ္ဘုရား နွုင္. တလံုးတဝတည္းျဖစ္၏။ အရာအားလံုးကို ဖန္ဆင္းသူလည္းျဖစ္၏။ အားရစရာေကာင္းေသာ ကနဦးခရစ္ယာန္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ဤယံုၾကည္ခ်က္သည္ ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္ 
“the logos” “Theos” ဘုရားျဖစ္သည္ဟု ႐ွင္း႐ွင္းလင္းလင္းခံယူၾကသည္္။ 
ကနဦး အသင္းေတာ္၏ ေရးသားထားေသာ စာအုပ္စာေပမ်ားကို
 ေလ့လာသည္. အခါ ခရစ္ေတာ္၏ ဘုရားဇာတိကို တိုက္ခိုက္ေသာ 
လြဲမွားသည္. အယူမ်ားကုိ ျပန္လည္ေခ်ပထားျခင္းျဖစ္သည္္။ 
လြဲမွားေသာ အယူဆမ်ားကို ပယ္႐ွင္းၿပီး ခရစ္ေတာ္သည္ 
ဘုရားစင္စစ္ျဖစ္သည္ ဆိုသည္.က်မ္းစာသြန္သင္ခ်က္ကို ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုၾက၏။ ကနဦးခရစ္ယာန္မ်ား၏ ဤေရးသားခ်က္မ်ား 
နာမည္ႀကီး ဓမၼပညာ႐ွင္မ်ား၊ယဇ္ပေရာဟိတ္၊ က်မ္းစာဆရာမ်ား ၏ စာေပမ်ား ၊တမန္ေတာ္ ႐ွင္ေယာဟန္ မေသဆံုးမွီ A.D. 4 th ရာစုအခ်ိန္ ကတည္းက ေရးသားခဲ့ေသာ စာမ်ားလည္း စုစည္းေလ့လာခဲ့၏ ။ 
ဤစာအုပ္မ်ားကို ေရးသားခဲ့ေသာသူမ်ားကေတာ့ ကနဦး အသင္းေတာ္ဖခင္မ်ားျဖစ္ၾက၏။ ႐ွင္ေယာဟန္မေသခင္ 
(AD 92-99) အတြင္း ပထမရာစု၏ အဆံုး၌ ေရာမၿမိဳ႕သား 
Clement က ေကာရိႏဳၱ ၿမိဳ႕သားမ်ားကို ေရးသည္. ဒုတိယဩဝါဒစာ ၌ “ညီအစ္ကိုတို႔ဘုရားသခင္ရဲ႕ ေယ႐ွဳခရစ္အေၾကာင္းကို
စဥ္းစားၾကည့္သည္.အခါအသက္႐ွင္ေသာသူနဲ႔ ေသေသာ
သူတို႔ကိုတရားစီရင္မယ့္သူအျဖစ္နားလည္ရမယ္။” 

ထုိေခတ္ နွုင္. တေခတ္တည္းျဖစ္ခဲ့ေသာ AD 110 ၀န္းက်င္ တမန္ေတာ္ေယာဟန္၏ တပည့္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ အႏိၱအုတ္ၿမိဳ႕၏ Bishop သင္းအုပ ္Ignatius ကTrallians ၿမိဳ႕သားမ်ားကို ေရသည့္ ဩဝါဒစာတြင္ ဘုရားသခင္ နွုင္. ေယ႐ွဳခရစ္ေတာ္အား ခဲြ၍ ရေကာင္းသည္. အရာမဟုတ္ဘူး။ 
(Ignatius Bishop of Antioch, 1,c. AD 110) ဧဖက္ၿမိဳ႕သားမ်ားကို
 ေရးေသာ သူ႔ရဲ႕ဩဝါဒစာ၌ သခင္ေယ႐ွဳသည္ ထာဝရအသက္ေပးရန္ လူ႔ဇာတိခံသည္. ဘုရား ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဟုဆို္၏။ ေနာက္ပိုင္း အႏိၱအုတ္ၿမိဳ႕ရဲ႕Bishop သင္းအုပ္ တပါးျဖစ္ေသာ Theophilus ကက်မ္းစာကအာဒံသည္ အသံေတာ္ ကိုၾကားခဲ့ သည္ဟု ဆို၏။ 

သုိ.ေသာ္ အျခားအသံမဟုတ္ဘူး။ ဘုရားသားေတာ္ကိုယ္တိုင္ျဖစ္ ေသာ ဘုရားႏွဳတ္ကပတ္ေတာ္အသံျဖစ္၏။ AD 170 ၀န္းက်င္ ကနဦး ယံုၾကည္ျခင္း တရားကို ကာကြယ္သူ Justin Martyr ကသူ႔၏ Dialogue with Tropho ဆိုသည္. စာအုပ္၌ “ခရစ္ေတာ္သည္ ဘုရင္၊ယဇ္ပေရာဟိတ္၊ ထာဝရ ဘုရားျဖစ္၏။” ခရစ္ေတာ္သည္ အရာအားလံုးကို ဖန္ဆင္းသူျဖစ္၏။ 
အရာအားလံုး မ႐ွိမီ ကတည္းကဘုရားအျဖစ္႐ွိ၏။ အပ်ဳိကညာမွ လူ႔ဇာတိခံယူေမြးဖြားခဲ့သည္” ဟု ဆို၏။ Tatin သည္ Justin Martyr ၏ တပည့္ျဖစ္္၏။Justin Martyr သည္ Syria ဆီးရီးယားၿမိဳ႕မွ လာၿပီးခရစ္ယာန္ျဖစ္လာသူျဖစ္၏။ သူ႔ကို ဖမ္းဆီးအက်ဥ္းခ်သည္. 
ဂရိမ်ားကို စာေရးသားသည္. အခ ါ“ငါတို႔သည္ သင္တို႔ဂရိတ္မ်ားကို လွည့္စားေနတာမဟုတ္ဘူး။ အဓိပၸါယ္မ႐ွိေသာအရာ ေျပာတာလည္းမဟုတ္ဘူး။ ဘုရားသခင္ဟာ လူ႕ဇာတိကိုခံယူေမြးဖြား လာတယ္´ ဟု ေျပာဆိုျခင္းျဖစ္သည္။ ဒုတိယရာစု ႏွစ္ဝက္ကာလမ်ားတြင္ Irenaeus ေပၚထြန္း ခဲ.သည္။ 
သူသည္ ေယာဟန္၏ ေဟာေျပာခ်က္ကိုၾကားဖူးေသာ Polycarp ၏ သြန္သင္ခ်က္ကို ၾကားရၿပီး ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာသူျဖစ္သည္။ေနာက္ဆံုးမွာ
Bishop of Lyons လီယြန္ၿမိဳ႕ သင္းအုပ္ျဖစ္လာ၏။ Refutation of Heresies အယူလြဲမ်ားအတြက္ ေခ်ပခ်က္စာအုပ္သည္ ထင္႐ွားၿပီးအေရးပ့ါေသာ စာအုပ္ျဖစ္၏။ Gnostic rivals အယူကို ေခ်ပေသာ ကနဦးခရစ္ယာန္စာအုပ္ျဖစ္၏။သူ႔စာအုပ္သည္ သခင္ေယ႐ွဳ ခရစ္သည္ သခင္ဘုရား၊ဘုရားသခင္၊ကယ္တင္႐ွင္ နွုင္.ဘုရင္ျဖစ္၏”။ 
ခရစ္ေတာ္သည္ လူအေပါင္းတို႔၏ အထက္တြင္ ဘုရားသခင္၊ထာဝရဘုရား၊ ထာဝရဘုရင္၊ တမန္ေတာ္မ်ား နွုင္. ပေရာဖက္မ်ားေျပာသည္. လူ႕ဇာတိခံယူေသာ ႏွဳတ္ကပတ္ေတာ္ျဖစ္၏။ အျခားသူမ်ားကဲ.သုိ. သာမန္မွ်သာျဖစ္ပါက က်မ္းစာ၌ ဤကဲ.သုိ. သက္ေသ အေထာက္အထားမ်ားကို ေရးထားမည္မဟုတ္ပါ။ Hippolytus သည္ ဒုတိယရာစုရဲ႕က်မ္းစာပညာ႐ွင္ယံုၾကည္ျခင္းတရားကို ကြယ္ကာသူျဖစ္သည္။ gnostic heresy ၏ အဓိပၸါယ္မ႐ွိေသာ သြန္သင္ခ်က္ကို ေထာက္ျပ႐ွင္းျပရာ၌ သူ႔စာအုပ္သည္ အလြန္ေကာင္းေသာ စာအုပ္ျဖစ္၏။ သူက“ခရစ္ေတာ္သည္ အရာအားလံုး၏ အထက္တြင္ ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္. အတြက္ အားလံုး၏ အထက္မွ ဘုရားသခင္ျဖစ္၏။ထုိ. ေၾကာင့္ သူသည္ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ေျပာဆုိခဲ.သည္။ ငါ႔ခမည္းေတာ္ေပးသမွ်အရာအားလံုးငါခံရသည္။ အရာအားလံုး၏
အထက္မ၌ ရွိေသာ ဘုရားသခင္ျဖစ္၏။ဖြားျမင္ျခင္းခံသည္။ လူ႔ဇာတိခံယူ၏။သို.ေသာ္လအစဥ္အၿမဲဘုရားသခင္ျဖစ္၏။ 
ထုိ.ေၾကာင့္ အနႏၱ တန္ခိုး႐ွင္ ခရစ္ေတာ္အျဖစ္ နာမည္ရ၏ ။
(Hippolytus, 190) Clement of Alexandira ကလည္း Justin Martyr 
ကဲ.သုိ. ဂရိလူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာျပီး က်မ္းတတ္
တေယာက္ျဖစ္သည္။ သူ႔၏ ေနာက္ဆံုးဆရာ Pantaenus
 ေဟာေျပာျခင္း အားျဖင့္ေျပာင္းလဲလာ၏။ Exhortation to the Greeks ဆိုသည္.“အစမွာႏွဳတ္ကပတ္ေတာ္၊ ေနာက္မွာခရစ္ေတာ္”
 ျဖစ္ေသာ လူသားမ်ား၏အစအဦး နွင္. 
လူမ်ားအက်ဳိးအတြက္ သူသည္ ဘုရားျဖစ္လွ်က္ လူ႔ဇာတိခံယူ၏။ ကုိယ္ေတာ္တပါးတည္းသာလွ်င္ဘုရား နွုင္. လူအျပည့္ အဝ ျဖစ္ျပီး ေကာင္းျမတ္စံုလင္ေသာ အရာအားလံုး၏ 
မူလလည္းျဖစ္၏။” ထုိ.ေၾကာင့္ သူကလည္း တျခားက်မ္းစာပညာ႐ွင္မ်ား 
နည္းတူ ဘုရားဇာတိကို ေထာက္ခံသူျဖစ္သည္။ AD3rd နွုင္. 4th 
ရာစုေတြမွာ ခရစ္ေတာ္ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ေထာက္ခံေရးသားသည္.
 ေလးစားစရာေကာင္းေသာ ဆရာမ်ား႐ွိခဲ့သည္။ 
Novatian သည္ ၃ရာစုႏွစ္၏ က်မ္းစာပညာ႐ွင္ျဖစ္၏။ သူက ခရစ္ေတာ္သည္ ဘုရားျဖစ္သည္ ဟု က်မ္းစာ၌ အမ်ားႀကီးေျပာထားသည္္။ သခင္ေယ႐ွဳသည္ လူ႔ဇာတိခံယူၿပီး ဘုရားသခင္လည္းျဖစ္၏။ (Novatian, 235)Tertullian 
သည္ A.D 200 ေလာက္က က်မ္းျပဳဆရာျဖစ္၏။ လက္တင္လိုေရးေသာ ပထမဦးဆံုးေသာ ဆရာလည္းျဖစ္သည္္။ သူသည္ ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္ေသာ စာေတြ မ်ားစြာေရးခဲ့သည္္။Tertullian က“ သခင္ေယ႐ွဳသည္ လူလည္းျဖစ္၊ ဘုရားသခင္လည္းျဖစ္သည္္။ လူ႔အပိုင္းကေမြးဖြားလာရတယ္။ ဘုရားအပိုင္းကေမြးဖို႔မလိုဘူး။ ဘုရားႏွစ္ဆူ ဒါမွမဟုတ္ သခင္ႏွစ္ပါး´ဟု ဘယ္ေတာ့မွ မသံုးဘူး။ ခမည္းေတာ္သည္ ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္။ 
သားေတာ္သည္ ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္။ သန္႔႐ွင္းေသာဝိညာဥ္ေတာ္ သည္ ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္။ တပါးစီက ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္္။” 
(Tertullian, 215) ကနဦးအသင္းေတာ္ စာေရးသူမ်ားထဲဲတြင္ 
Athanasius ကို ေနာက္ဆံုးေလ့လာမိသည္။ Athanasian ယံုၾကည္ခ်က္ကိုျပဳစုေရးသား သည္. ထင္႐ွားသူျဖစ္သည္။ 
Athanasian Creed သည္ သံုးပါးတဆူကို ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္စြာ ေထာက္ခံေရးသားခ်က္လည္းျဖစ္သည္။ 
Athanasian Creed တြင္ Athanasian က ခမည္းေတာ္ဘုရားသခင္ 
ကဲ.သုိ. သူ႔၏ ႏွဳတ္ ကပတ္ေတာ္ ကလည္း အားလံုးအထက္၌ ဘုရားျဖစ္သည္။” 
(Athanasius, circa 290 -370) ဤအခ်က္က ခရစ္ေတာ္ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ႐ွင္း႐ွင္း လင္းလင္း ေထာက္ခံအတည္ျပဳေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ 
ကနဦး ခရစ္ယာန္စာေရးဆရာ ၊ သင္းအုပ္ဆရာ၊ ဓမၼပညာ႐ွင္၊ 
ယဇ္ပေရာဟိတ္မ်ား နွုင္. က်မ္းျပဳဆရာမ်ားက ေယ႐ွဳခရစ္သည္ ကယ္တင္႐ွင္၊ဘုရားသခင္၊ အနႏၱတန္ခိုး႐ွင္ ဘုရားသခင္ျဖစ္သည္ ဆိုျခင္းကိုသက္ေသထင္႐ွားစြာျပေနၾကသည္။  
(Dr. Peter L. Banfe, PhD, MMin, MSci)

No comments:

Post a Comment